Innovation

Wysyłasz pieniądze za granicę? To może być znacznie prostsze niż myślisz.

Czy zagraniczne przelewy realizowane i przez firmę mogą być tak proste jak zamówienie pizzy?

Przedsiębiorca wykonujący przelew miedzynarodowy

Polskie firmy są już obecne za granicą, a cyfrowy świat potencjalnych klientów właściwie nie ma granic. Jednak nadal mierzą się one z wyzwaniami, chociażby wtedy, gdy trzeba przelać pieniądze kontrahentowi spoza Unii Europejskiej. Wyobraźmy sobie przedsiębiorcę z Polski, który prowadzi swój sklep internetowy, gdzie sprzedaje rękodzieło z Indii. By trochę to wyobrażenie doprecyzować, nazwijmy go Paweł. Dodajmy, że jego żona pochodzi właśnie z Indii, co ułatwia Pawłowi nawiązywanie kontaktów z tym krajem. Ma on coraz więcej klientów i chciałby rozszerzyć swoją działalność. Musiałby jednak zapewnić ciągłość dostaw, bez ryzyka, że przelew, a tym samym także produkty, nie dojdą na czas. Obecnie przelewy międzynarodowe często docierają do odbiorcy dopiero po kilku dniach, a jego kontrahenci, lokalni rzemieślnicy nie chcą wysyłać produktów bez zapłaty. Dodatkowo, koszty przelewów do Indii są wysokie, co zmniejsza marżę Pawła. Dlatego potrzebuje on rozwiązania, które pomoże mu wysyłać pieniądze za granicę bez wysokich kosztów pośredników.

Żyjemy w świecie natychmiastowości

Zarówno konsumenci, jak i firmy, coraz częściej oczekują, że płatności będą przebiegać szybko i bez opóźnień, niezależnie od tego, od kogo kupują lub komu sprzedają. Cyfrowa rewolucja zmieniła sposób, w jaki pieniądze krążą po świecie. Kiedy zamawiamy pizzę online, możemy ją otrzymać nawet w ciągu 20 minut, ponieważ restauracja otrzymuje naszą płatność w czasie rzeczywistym[1] i może natychmiast rozpocząć realizację zamówienia. W sklepie przykładamy telefon do terminala i w ciągu kilku sekund transakcja zostaje zaakceptowana, a my możemy wyjść z nowymi ubraniami. Jednocześnie, przelewy międzynarodowe wciąż stawiają wiele wyzwań. Widać to zwłaszcza, gdy weźmiemy pod uwagę, jak liczne i zróżnicowane są sytuacje wymagające dokonania przelewu między krajami. Można śmiało powiedzieć, że przelewy międzynarodowe wiążą się z wieloma trudnościami, takimi chociażby jak wysokie koszty, ręczne procesy, brak danych dotyczących płatności i opóźnienia.

Pomimo zawiłości i trudności, z jakimi wiążą się globalne przelewy, Visa współpracuje z rządami i innymi firmami technologicznymi nad stworzeniem i ulepszaniem produktów, usług i rozwiązań płatniczych. Opracowujemy innowacyjne technologie i tworzymy nowe możliwości, aby obniżyć koszty i sprawić, że przelewy na całym świecie będą szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przejrzyste. Dla przykładu, Visa Direct jest częścią rozwoju strategii Visa, która wykracza poza płacenie kartą w sklepie. To rozwiązanie, które ułatwia natychmiastowe przelewy międzynarodowe na karty, na rachunki i do portfeli cyfrowych w ponad 190 krajach i terytoriach[2]. Ta usługa ma wiele zastosowań, takich jak płatności zagraniczne między osobami (P2P) i przelewy z konta na konto, wypłaty biznesowe i rządowe dla osób fizycznych lub małych firm, rozliczenia handlowe i zwroty kosztów. Z kolei sieć Visa B2B Connect to rozwiązanie, które umożliwia firmom realizowanie przelewów zagranicznych na rzecz innych firm w czasie rzeczywistym, eliminując utrudnienia, dostarczając szeroki zakres danych związanych z płatnościami i umożliwiając śledzenie płatności.

Bezproblemowe przelewy międzynarodowe

 

Wróćmy do historii Pawła, przedsiębiorcy, który importuje rękodzieło z Indii. Wyobraźmy sobie, że sytuacja się zmieniła. Paweł korzysta z usług banku, w którym ma dostęp do szybkich, tanich i niezawodnych przelewów międzynarodowych. W ten sposób może zapewnić stałe dostawy produktów, ponieważ jego przelewy docierają na czas, a także zaoferować klientom lepsze ceny. Paweł mógłby wtedy skupić się na rozwijaniu swojego biznesu, ponieważ przelewy nie stanowiłyby już bariery. Przedsiębiorcy nie musieliby rezygnować ze swoich pomysłów, które wcześniej wiązały się z wysokimi kosztami przelewów międzynarodowych. Czy nie powinno to być właśnie tak proste? Mówimy o ogromnym potencjale w skali globalnej. Przepływy finansowe na całym świecie dynamicznie rosną w obszarze płatności międzynarodowych. Obecnie rocznie na świecie przetwarzanych jest 145 bilionów dolarów płatności B2B[3], co odpowiada prawie pięciokrotności rocznej wartości gospodarki USA w 2022 roku[4].

Patrząc w przyszłość

Zmiany w przelewach międzynarodowych to również spojrzenie w przyszłość. Młodzi ludzie oczekują, że życie będzie łatwe i wygodne – zrozumienie ich podejścia to „być albo nie być” dla firm i warunek zbudowania prężnie rozwijającej się gospodarki. Z badania Visa wynika, że cztery piąte (81%) dzieci w wieku 8-14 lat chce posiadać przedsiębiorstwo[5], prowadzić małą firmę albo mieć jakiś poboczny biznes. Jeśli młode pokolenie wytrwa w deklarowanych przekonaniach, w perspektywie pięciu-dziesięciu lat może ono całkowicie zmienić nasze wyobrażenie o tym, jak powinny działać firmy i społeczności. Na te zmiany trzeba być gotowym już teraz. Doświadczenia muszą nadążać za oczekiwaniami. Dlatego tak ważna jest możliwość tworzenia płatności, które będą intuicyjne, szybkie i dostosowane do potrzeb płacącego i przyjmującego płatność, a także przelewającego i otrzymującego przelew. Ma to kluczowe znaczenie dla pobudzania innowacji.

To właśnie takie przepływy finansowe nie tylko wspierają przedsiębiorców, ale także sprawiają, że mogą oni o nich zapomnieć – będą działać w tle, podobnie jak płatność w sklepie, czy zamówienie taksówki w aplikacji.

Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

 

____________________________

[1] Faktyczna dostępność środków zależy od otrzymującej instytucji finansowej i regionu.

[2] Faktyczna dostępność środków zależy od otrzymującej instytucji finansowej i regionu.

[3] McKinsey Global Payments Map 2022, 2022 EY Visa Direct Global Market Sizing Study, Visa analysis

[4] Dane z  U.S. GDP 1960-2024 | MacroTrends

[5] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.

Tag: Digital commerce