Innovation

Wysyłasz pieniądze do innych krajów? Są na to nowe sposoby.

Czy wysyłanie pieniędzy do innego kraju jest wyzwaniem? Dlatego potrzebujemy zmian.

Przedsiębiorczyni wykonująca przelewy międzynarodowe

Czy macie znajomych za granicą, z którymi zdarza się Wam wyskoczyć na wspólny lunch lub kolację? Możliwe. A czy próbowaliście się później rozliczyć, przesyłając sobie pieniądze? Inny przykład: może wasze dzieci studiują za granicą, np. w Wielkiej Brytanii albo w Stanach Zjednoczonych i przelewacie im pieniądze na czesne? Za każdą taką transakcją kryje się skomplikowany system sieci i połączeń, które pozwalają przelewać pieniądze z jednego miejsca na świecie w drugie. Wraz z ludźmi, którzy wyjeżdżają do innego kraju, aby studiować, robić karierę albo odpocząć i poznać nową kulturę, podróżują też pieniądze. Ich przesyłanie między krajami coraz mocniej splata się z naszym codziennym życiem. Te sytuacje to tylko przykłady, bo takich potrzeb jest coraz więcej. Visa i inne firmy z branży mają do odegrania kluczową rolę w rozwoju międzynarodowych przelewów.

Pieniądze krążą po świecie tak jak ludzie

Miliony ludzi na całym świecie przesyłają pieniądze za granicę, np. wspierając swoich bliskich, którzy nadal mieszkają w ich kraju pochodzenia, poprzez przelewy zagraniczne pomiędzy osobami, tzw. P2P (ang. peer-to-peer)[1]. Wpływ na to zjawisko ma globalizacja, ale także rozwój technologii. Nowe cyfrowe rozwiązania zmieniają sposób, w jaki te transakcje są realizowane i tworzą nowe możliwości.

Polska również coraz bardziej otwiera się na świat. W naszym kraju pracuje już ponad 1,1 miliona obcokrajowców[2]. Wielu z nich pochodzi z krajów spoza Unii Europejskiej, takich jak np. Ukraina, a nawet spoza Europy – chociażby z Nepalu  czy Kolumbii[3]. W Polsce szukają perspektyw rozwoju, pozostają jednak w bliskiej relacji z krajami z których przyjechali i często wspierają finansowo bliskich, którzy w nim pozostali. By odejść od wielkich liczb – oto przykładowa historia masażystki z Tajlandii, którą nazwiemy Suri.  Użyjmy wyobraźni i przenieśmy się do salonu masażu, w którym Suri pracuje. Jest świetną masażystką. Codziennie otrzymuje napiwki od swoich klientów, zbiera je i raz w tygodniu wysyła do swoich rodziców mieszkających w Pattayi. Ostatnio jej rodzice pilnie potrzebowali pieniędzy na lekarza i nie mogli czekać na tradycyjny przelew. Poprosili Suri o pomoc. Nie mogła ona jednak przelać pieniędzy na czas. Znane jej metody wysyłania pieniędzy były zbyt drogie i minęłoby zbyt dużo czasu zanim pieniądze od niej dotarłyby do rodziców. Przelewy realizowane są także  w drugą stronę, w sytuacjach, gdy to Polacy decydują się opuścić kraj na dłużej i przesyłają pieniądze z krajów spoza Unii Europejskiej. Gdy spojrzymy na te sytuacje z dalszej perspektywy, zobaczymy coraz więcej sytuacji, gdy względnie niewielkie sumy przelewane do bliskich, znajomych, rodzin i kontrahentów krążą po globie, często zaczynając lub kończąc podróż w Polsce. Na to nakłada się globalizacja, przyśpieszająca cyfryzacja i wreszcie potrzeby, które mają przelewający i otrzymujący przelewy.

Różne potrzeby, te same oczekiwania

Niezależnie od tego, czy wysyłamy lub odbieramy pieniądze jako konsument, pracownik czy właściciel firmy, oczekujemy, że płatności międzynarodowe – nawet te wykonywane między dwoma kontynentami – będą wygodne, przejrzyste i bezproblemowe, tak jak te, do których jesteśmy przyzwyczajeni u siebie w kraju.

Co więcej, rozwój tzw. gig economy („ekonomii fuch” lub „ekonomii pracy dorywczej”) spowodował, że wzrosło zainteresowanie płatnościami natychmiastowymi. Pandemia pokazała, że w wielu różnych zawodach możemy pracować zdalnie. Z tej możliwości korzystają między innymi tzw. cyfrowi nomadzi. Często decydują się na przeprowadzkę do innego kraju,  często leżącego na innym kontynencie, niż ten, z którego pochodzą. Mieszkając w nowych miejscach, szukają zleceń za pośrednictwem  internetu i współpracują ze zleceniodawcami z całego świata. Szybkie i wygodne płatności za usługi i wykonaną pracę decydują o ich „być albo nie być”. Niezawodne, szybkie i tanie przelewy pomiędzy krajami pomagają im rozwijać swoją działalność i są kluczowe, aby tacy freelancerzy mogli być konkurencyjni na rynku. Gig economy  to nie tylko pracujący z innych krajów, ale także ci, którzy poszukują pracy w niepełnym wymiarze godzin, np. jako kierowcy taksówek czy dostawcy. Dzięki dodatkowym zajęciom mogą mieć większą swobodę w organizowaniu pracy, godzić różne obowiązki czy też dorobić do budżetu domowego. Potrzebują jednak, żeby zapłata za wykonaną pracę, np. za dowóz zamówienia z restauracji do konsumenta, wpłynęła natychmiast na ich konto. Ten model wypłat pozwala im utrzymać płynność finansową, wymaga jednak zaawansowanych rozwiązań w kontekście systemu płatności i przelewów.

Pieniądze nie potrzebują paszportu, ale  wymagają innowacji

Żyjemy w świecie, w którym możemy zdalnie włączyć ogrzewanie, wracając z zimowego wypoczynku na tropikalnej wyspie, tymczasem system płatności międzynarodowych oparty na bankach korespondenckich nie zmienił się znacząco od czasu jego powstania. W miarę jak ludzie i firmy łączy coraz więcej – media społecznościowe, miejsca, gdzie kupują i jak kooperują, a także to, że coraz częściej korzystają z rozwiązań cyfrowych, globalne przepływy pieniędzy będą musiały się zmienić, aby za tym nadążyć. Konieczne będzie także wyeliminowanie niedogodności, z którymi obecnie się borykają takimi jak wysokie koszty, brak odpowiedniej przejrzystości transakcji, błędy lub opóźnienia w płatnościach. Przesyłanie pieniędzy z punktu A do puntu B powinno być szybkie, proste i niedrogie, niezależnie od tego, kto je wysyła lub odbiera. Oczekują tego nie tylko osoby już dziś korzystające z takich rozwiązań, ale także przyszli użytkownicy. Młodzi ludzie z pokolenia Alfa chcieliby, aby ich życie było łatwe i wygodne[4].

Zachodzące obecnie zmiany w sposobach przesyłania pieniędzy na świecie, są korzystne dla wszystkich zaangażowanych stron. Visa i inne firmy z branży opracowują nowe technologie i usługi, aby obniżyć koszty i sprawić, że przelewy na całym świecie będą szybsze, bezpieczniejsze i bardziej przejrzyste. Dla przykładu, Visa Direct jest częścią rozwoju strategii Visa, która wykracza poza płacenie kartą w sklepie. To rozwiązanie, które ułatwia natychmiastowe przelewy międzynarodowe na karty, na rachunki i do portfeli cyfrowych w ponad 190 krajach i terytoriach[5]. Ta usługa ma wiele zastosowań, takich jak płatności zagraniczne między osobami (P2P) i przelewy z konta na konto, wypłaty biznesowe i rządowe dla osób fizycznych lub małych firm, rozliczenia handlowe i zwroty kosztów. Z kolei sieć Visa B2B Connect to rozwiązanie, które umożliwia firmom realizowanie przelewów zagranicznych na rzecz innych firm w czasie rzeczywistym, eliminując utrudnienia, dostarczając szeroki zakres danych związanych z płatnościami i umożliwiając śledzenie płatności.

Visa, jako jedna z firm, które kształtują międzynarodowy ekosystem płatności, wdrożyła cyfrowe rozwiązania, które usprawniają międzynarodowe przepływy pieniężne. Rządy, banki i fintechy coraz częściej sięgają po technologię, aby sprostać wymaganiom zarówno konsumentów – tak jak opisana wcześniej Suri, jak i firm na całym świecie, wchodząc tym samym w nową erę przelewów międzynarodowych. Jak się okazuje, najnowsze technologie, w tym zaawansowane rozwiązania Visa oraz współpraca różnych podmiotów z branży, mogą pomóc spełniać marzenia konsumentów i firm o wygodnym przepływie pieniędzy bez granic.

Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i promocyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

 

___________________________________

[1] Dane: Organizacja Narodów Zjednoczonych, 2022

[2] Dane: Zakład Ubezpieczeń  Społecznych (ZUS), kwiecień 2024

[3] Dane: Zakład Ubezpieczeń  Społecznych (ZUS), 2023

[4] Badanie na zlecenie Visa przeprowadzone przez Opinium na próbie 500 dzieci w wieku 8-14 lat, zrealizowane w Polsce w dniach 15-20 sierpnia 2023 r. Dane zebrano na podstawie badania internetowego.

[5] Faktyczna dostępność środków zależy od otrzymującej instytucji finansowej i regionu.

Tag: Digital commerce Tag: Financial Inclusion Tag: Social Impact