Innovation

Jakie będą płatności w 2024 roku?

Odbicie w sektorze turystyki i rozwój sztucznej inteligencji to tylko niektóre z globalnych trendów w płatnościach, które warto śledzić w 2024 roku.

Branża płatnicza podlega ciągłym zmianom i wszystko wskazuje na to, że rok 2024 nie będzie pod tym względem wyjątkiem.

Spodziewamy się zmian w podejściu do utartych wcześniej rozwiązań. Działające lokalnie firmy zaczną szukać rozwoju na globalnych rynkach, a technologie typu closed-loop (system zamknięty) staną się bardziej otwarte. Standardowe rozwiązania będą bardziej dostosowane do indywidualnych potrzeb, a odseparowane dotąd sieci zdecydowanie bardziej interoperacyjne. Dodajmy do tego skalę zmian wywoływanych przez sztuczną inteligencję i odbicie w sektorze turystycznym, a otrzymamy dobry obraz trendów, jakie będą kształtować płatności w 2024 roku.

1. Twórcy internetowi oraz małe i średnie firmy chcą konkurować na globalnym rynku

Niezależnie czy spojrzymy na twórców treści działających w ramach „ekonomii współdzielenia”, czy też na handel w internecie lub sklepy tradycyjne, wierzymy, że rok 2024 będzie tym, w którym małe i średnie firmy „ruszą w świat”. Zmienia się podejście do prowadzenia biznesu, niezależnie od jego skali. Firmy wychodzą coraz dalej poza lokalne otoczenie i spoglądają coraz śmielej w stronę globalnej cyfrowej gospodarki.

Niemal 4 z 5 małych i średnich firm (79%) widzi swoją szansę w rozwoju sprzedaży międzynarodowej – zresztą przy aprobacie konsumentów, gdyż aż dla 72% z nich robienie zakupów w sklepach zza granicy nie stanowi problemu.

Płatności cyfrowe dają małym i średnim firmom nowe możliwości przesyłania i otrzymywania pieniędzy, pozwalając im docierać do nowych klientów. Łatwe i bezpiecznie akceptowanie transakcji oraz monitorowanie wydatków zwiększa bezpieczeństwo oraz usprawnia całą ich działalność. Zmiany te spowodują, że firmy będą miały szansę, by rozwijać się jak nigdy dotąd. A ponieważ innowacje technologiczne pozwalają na dostęp do środków w czasie rzeczywistym, przyjmowanie płatności od konsumentów i firm nigdy nie było prostsze i wygodniejsze. Rozwiązania płatnicze dla małych i średnich przedsiębiorstw, na przykład karty wirtualne, usprawniają przepływ pieniędzy i zarządzanie wydatkami oraz zwiększają ich siłę nabywczą. To istotne czynniki, bez których trudno byłoby firmom zaistnieć w dzisiejszym cyfrowym świecie.

Spodziewamy się, że w 2024 roku małe i mikro firmy skorzystają na postępującej cyfryzacji - skraca ona czas realizacji płatności i czyni je bezpieczniejszymi. Pokonywanie barier geograficznych staje się więc prostsze niż kiedykolwiek wcześniej.

2. Interoperacyjność zyskuje na znaczeniu

Wygoda i szybkość płatności cyfrowych przekształciła sposób, w jaki przesyłamy pieniądze w kraju i za granicę. Jednak dynamiczny rozwój sieci i metod płatności, począwszy od aplikacji służących do przesyłania środków, przez portfele cyfrowe, po sieci blockchain, na tradycyjnej infrastrukturze kończąc, sprawił, że doświadczenie konsumenta staje się coraz bardziej poszatkowane. Rozwiązania te działają w swoich własnych, zamkniętych ekosystemach.  

Widzimy jednak, że to się zmienia. Organizacje działające w branży płatniczej coraz mocniej stawiają na interoperacyjność. Wkrótce możemy dostrzec zarys przyszłości, w której przesyłanie pieniędzy stanie się płynne jak nigdy wcześniej. Może być to świat, w którym płatność za korzystanie z różnych usług będzie przebiegać tak samo sprawnie jak w przypadku pojedynczej usługi. Usunięte zostaną obecne bariery, co przyniesie korzyści użytkownikom końcowym, instytucjom finansowym i ich klientom korporacyjnym, a także dostawcom aplikacji i innowacji technologicznych.

W 2024 roku będziemy obserwować dalsze pogłębienie współpracy między uczestnikami ekosystemu płatności: bankami, instytucjami finansowymi, sprzedawcami, dostawcami technologii i wydawcami. Dzięki temu więcej osób zostanie włączonych do systemu finansowego, a różne rozwiązania staną się bardziej dostępne, kompatybilne i interoperacyjne. Przewidujemy też stopniowe upowszechnianie się technologii, dzięki którym konsumenci i firmy będą mogli sprawnie realizować płatności międzynarodowe bez obaw o trudności, jakie mogą wynikać z zawiłości i złożoności tego procesu.

3. Otwarta infrastruktura rozwiązuje złożone problemy związane z płatnościami i ułatwia handel

Dzisiaj, kiedy konsumentom nie pasuje jakaś technologia, po prostu przestają z niej korzystać, bo wiedzą, że mogą znaleźć lepsze, prostsze i wygodniejsze rozwiązanie. Płatności nie są tu wyjątkiem.

W 2024 roku spodziewamy się istotnej zmiany i położenia większego nacisku na infrastrukturę płatniczą składającą się z modułów. Jest ona bardziej uniwersalna, a także daje możliwość współpracy z wieloma sieciami i platformami. Dzięki temu firmy będą mogły łatwiej zapewniać doświadczenia, jakich oczekują konsumenci.

Co to oznacza w praktyce? Przedsiębiorstwa będą miały prosty dostęp do produktów i usług, kiedy uznają, że ich potrzebują. Przykładowo, jeśli firma nie ma dobrego rozwiązania umożliwiającego tokenizację, będzie mogła je szybko dodać do technologii, którymi już dysponuje. Potrzebne jest zapewnienie lepszego doświadczenia klienta przy sprzedaży wielokanałowej? Będzie można je wdrożyć, nie pogarszając przy tym sprawności działania całej bramki płatniczej. Usługi płatnicze działające niezależnie od środowiska oferują gotowe do wdrożenia rozwiązania nawet złożonych problemów.

Coraz więcej firm z branży płatniczej będzie przekształcało swoją infrastrukturę przy użyciu tego rodzaju otwartych narzędzi. Posłużą one do stworzenia nowych rozwiązań, z których będzie mogło korzystać coraz więcej firm. W efekcie, handel będzie mógł odbywać się w prostszy sposób.

4. Konsumenci oczekują rozwiązań dostosowanych do ich preferencji

Nie tylko infrastruktura płatnicza zmienia się pod wpływem oczekiwań konsumentów. Coraz częściej chcą oni doświadczeń dostosowanych do swoich indywidualnych potrzeb. Tymczasem szybkie stworzenie prostych i skutecznych rozwiązań, których oczekują kupujący, może być wyzwaniem dla sprzedawców i banków, bo często wymaga bardzo złożonych procesów technologicznych i inżynieryjnych. Mając tego świadomość, a jednak chcąc wyjść naprzeciw zmieniającym się potrzebom konsumentów, coraz więcej firm rozważa tworzenie rozwiązań we współpracy z partnerami lub postawienie na usługi zewnętrzne.

W ten sposób unikają zbędnych utrudnień w prowadzeniu biznesu i konieczności samodzielnego budowania kosztownych i czasochłonnych rozwiązań.

Popularność płatności cyfrowych stale rośnie, dlatego sprzedawcy, banki i instytucje finansowe muszą działać szybko, a podjęte decyzje będą miały znaczący wpływ na ich przyszły rozwój. Wprowadzone rozwiązania pomogą urzeczywistnić potencjał i zwiększyć efektywność firmy, istotnie przyczyniając się do budowania zaufania klientów i lepszego przystosowywania się do szybko zmieniającej się rzeczywistości.

5. Sztuczna inteligencja to dla branży płatniczej szanse, ale i wyzwania

Nieco ponad rok po spektakularnym debiucie dużych modeli językowych, jednym z najbardziej obiecujących zastosowań generatywnej sztucznej inteligencji jest zwalczanie oszustw, przede wszystkim dzięki możliwości analizowania i uczenia się na ilości danych nieporównanie większej niż w przypadku tradycyjnych modeli predykcyjnych. Kolejna generacja rozwiązań AI ma potencjał analizowania danych z różnych obszarów, a następnie wyciągania wniosków w oparciu o tę wiedzę. Taki sposób trenowania narzędzi do zwalczania oszustw pozwala na coraz dokładniejsze odróżnianie transakcji oszukańczych od legalnych płatności.

Generatywna sztuczna inteligencja zmieni także sposób, w jaki pracujemy, pomagając ulepszyć produkty, struktury danych, modele, działalność operacyjną i infrastrukturę. W Visa już teraz obserwujemy poprawę produktywności kodowania netto o 30%, ponieważ czasochłonne lub powtarzalne zadania (np. generowanie kodu szablonowego) są bardzo dobrze obsługiwane przez narzędzia generatywnej AI. Uzyskany dzięki temu czas inżynierowie mogą przeznaczyć na tworzenie bardziej wartościowego kodu, który pozwala kreować produkty wyróżniające się na rynku.

Sztuczna inteligencja to jednak dla branży płatniczej także wyzwania. Generatywna AI w rękach oszustów może stać się narzędziem umożliwiającym podejmowanie coraz lepiej zakamuflowanych prób wyłudzania danych od użytkowników. Dziś coraz rzadziej zawierają one charakterystyczne do niedawna błędy gramatyczne czy literówki, przez co konsumentom trudniej jest rozpoznać próbę oszustwa. Wszystko to sprawia, że firmy i ludzie muszą mieć się cały czas na baczności, gdyż oszuści nie próżnują i są coraz bardziej kreatywni.

6. Podróżowanie wraca w wielkim stylu

Najtrudniejszy okres pandemii mamy za sobą, ludzie znowu zaczęli podróżować i trend ten ma się utrzymać w nadchodzących miesiącach. Co za tym stoi? Pragnienie relaksu i wakacji wolnych od stresu, po latach niedogodności związanych z COVID-em.

Jak wynika z badania Visa Global Travel Intentions Study 2023, ponad 70% podróżujących zdaje sobie  sprawę, że wakacje są coraz droższe, ale większość nie zamierza z nich rezygnować, a swoje plany wakacyjne ograniczyć zamierza jedynie 4% respondentów. Podróżujący z krajów objętych badaniem planują w następnych 12 miesiącach średnio 2 wyjazdy, a co zamożniejsi urlopowicze nie zamierzają na tym poprzestać.

Jednak nie wszystko, co związane z pandemią było takie złe. Zasmakowaliśmy w elastycznym podejściu do organizacji podróży, a przy wyborze noclegu przyzwyczailiśmy się do kładzenia nacisku na bezpieczeństwo i czystość.

Za wyjątkiem drobnych zakupów, podróżni co do zasady wybierają bezpieczne płatności cyfrowe i zbliżeniowe. Choć wielu turystów słyszało zaś o zrównoważonym podejściu do podróżowania i turystyki, badanie przeprowadzone przez Visa i Oxford Economics wykazało, że 41% podróżujących brakuje informacji na temat tego, jak można podróżować w sposób bardziej zrównoważony, a 36% sądzi, że dostępne informacje nie są wiarygodne. Zaradzić temu mogą rozwiązania takie jak współpraca Visa i Ecolytiq, dzięki której konsumenci mają możliwość śledzenia śladu węglowego realizowanych przez siebie transakcji, a także Travalyst, globalna inicjatywa dotycząca zrównoważonego podróżowania, która dostarcza takiej wiedzy w sposób spójny i przejrzysty, począwszy od informacji na temat zakwaterowania i podróży lotniczych.

Zmiana wyjdzie nam na dobre

Zmiana może przynosić coś dobrego, szczególnie jeśli dawałaby korzyści konsumentom, firmom, społecznościom i gospodarkom. A kiedy zmiany oznaczają świat, w którym małe firmy mogą pozyskiwać klientów z całego globu, otwarta infrastruktura i usługi umożliwiają tworzenie rozwiązań potrzebnych bankom, instytucjom finansowym i konsumentom, a przesyłanie pieniędzy pomiędzy sieciami jest tak samo proste, płynne i bezpieczne, jak gdyby odbywało się wewnątrz pojedynczej sieci - to na 2024 rok powinniśmy czekać z niecierpliwością.

Chcesz dowiedzieć się więcej o najnowszych trendach w branży płatniczej? Zapoznaj się z badaniem Global Travel Insights od Visa Business and Economic Insights, oraz raportem Accelerating Sustainable Tourism od Visa Economic Empowerment Institute.

 

 

Opisy przypadków, porównania, statystyki, analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Tag: Payment trends