Innovation

Jak w dużej skali wspierać małe firmy?

U szczytu pandemii możliwość dokonywania i przyjmowania płatności cyfrowych często decydowała o przetrwaniu

Grafika ilustracyjna - cukierniczka przygotowuje tort

W Europie małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią 99% wszystkich firm, zatrudniają około 100 mln ludzi, odpowiadając za przeszło połowę PKB i odgrywając kluczową rolę w budowaniu wartości w każdym sektorze gospodarki[1]. Dlatego to właśnie te podmioty będą miały największy udział w odbudowie europejskiej gospodarki po pandemii, a ich zdolność do przyswajania i wdrażania technologii cyfrowych nigdy wcześniej nie była tak ważna. Jak to zadanie mogą ułatwić im płatności cyfrowe, a ekosystem płatności wesprzeć działania MŚP?

Cey’s Food Experience to berlińskie mikroprzedsiębiorstwo świadczące usługi cateringu i planowania eventów dla lokalnych firm. Określająca się jako zapewniająca najbardziej kreatywny catering w mieście firma świetnie sobie radziła do czasu wybuchu pandemii COVID-19.

Nagle zostaliśmy praktycznie bez pracy. Z dnia na dzień postanowiliśmy zbudować platformę e-commerce dostarczającą jedzenie bezpośrednio do domów zamiast do biur, zaczęliśmy organizować eventy w sieci i nawet zaprojektowaliśmy swoje własne pudełka ze składnikami do zrównoważonych posiłków

– wyjaśnia właścicielka, Ceyda Suvatlar.

Podobne historie można usłyszeć od niezliczonych przedsiębiorców. Doskonale obrazują one samozaparcie i zaradność wyróżniające wiele mniejszych biznesów. Warto jednak zauważyć, że taką reakcję na pojawiające się wyzwania często umożliwiają nowe platformy cyfrowe dzięki swojej dostępności, prostocie obsługi i niskim kosztom wdrożenia. Wygląda na to, że wraz ze stopniowym wygasaniem pandemii przewagę zyskiwać będą firmy dobrze odnajdujące się w cyfrowym świecie. Jak sugeruje jedno z badań, w aktualnych warunkach znacznie częściej nowe możliwości rozwoju dostrzegają te małe i średnie firmy, które postawiły na technologie cyfrowe. Co więcej – firmy o najwyższym stopniu cyfryzacji wskazują nowe obszary wzrostu dwa razy częściej niż te, które w tym obszarze dopiero rozwijają swoje kompetencje[2].

Przeczytaj wywiady z właścicielkami małych i średnich firm na naszym blogu: „Jak cukiernia radzi sobie z pandemią? Terminal przybywa na ratunek” oraz „Biznes w e-commerce i pandemia. Oto rady dwóch przedsiębiorczyń”.

Płatności cyfrowe są ważną częścią szerszego procesu cyfryzacji. U szczytu pandemii możliwość dokonywania i przyjmowania płatności cyfrowych często decydowała o przetrwaniu firmy. Wiele z  nawyków płatniczych konsumentów przyjęło się na dobre – do tego stopnia, że granice między światem cyfrowym a fizycznym zaczęły się zacierać. Sztandarowym tego przykładem jest rosnąca popularność płatności przez aplikacje, szczególnie typu pay-at-the-table (zapłać przy stole), powszechnie używane w branży gastronomicznej.

Czego zatem małe, średnie i mikroprzedsiębiorstwa oczekują od swoich dostawców rozwiązań płatniczych? Jakie trudności należy rozwiązać? Jak na te potrzeby odpowiada ekosystem płatniczy?

Visa zidentyfikowała cztery główne trendy:

Trend nr 1: Prostota to za mało – pora na superprostotę

– Z punktu widzenia małych firm liczy się każda sekunda – dlatego cenią one sobie narzędzia, które pozwalają im nie tylko uprościć własną pracę, a przy okazji same są proste w użyciu – mówi Emma Streatfield, dyrektorka ds. MŚP, Visa Business Solutions Europe.

Dla firm w branży płatniczej, która co do zasady charakteryzuje się wysokim poziomem skomplikowania, stworzenie superprostych rozwiązań dla małych firm może okazać się wyzwaniem.

– Jako sektor odeszliśmy od 20-stronicowych formularzy zgłoszeniowych, osobistych spotkań, nieprzejrzystej terminologii i długich procedur zatwierdzających. Dlatego w SumUp postawiliśmy na trwający pięć minut proces zgłoszenia i akceptacji, który w całości odbywa się w internecie, a ponadto wprowadziliśmy jedną opłatę od transakcji i zrezygnowaliśmy z długich okresów umownych

– dodaje Steve Delpy, globalny dyrektor ds. zakupów, sieci płatności i ekspansji, SumUp Payments.

Proces upraszczania ciągle trwa. Przykładowo rozwiązania mPOS, które jako pierwsze wprowadziły Square czy iZettle, wiele zrobiły dla zdemokratyzowania akceptacji kart. A wygląda na to, że kolejną falę demokratyzacji umożliwi Tap to Phone  – oprogramowanie na urządzenia mobilne umożliwiające akceptację płatności zbliżeniowych przy użyciu telefonu z systemem Android.

Mówiąc wprost, małe firmy buntują się przeciwko skomplikowaniu, przestarzałemu podejściu do partnerów i długotrwałym zobowiązaniom – i coraz częściej wybierają prostą strukturę kosztową.

Trend nr 2: Myślenie w kategoriach doświadczenia – nie tylko płatności

Nie chodzi tylko o proste sposoby akceptacji nadchodzących płatności – chodzi także o mniej skomplikowane sposoby dokonywania, kontroli, zarządzania, monitorowania i uzgadniania płatności wychodzących.

– W przeszłości banki były przekonane, że ich praca kończyła się wraz ze sfinalizowaniem transakcji. Tymczasem dla małych firm właśnie tu zaczyna się problem, ponieważ mają trudności z uzgodnieniem sald ze swoimi systemami księgowymi i biznesowymi. Dlatego wierzymy, że istnieje ogromny potencjał w dodaniu dodatkowych innowacji do tradycyjnych usług bankowych

– uważa Hristo Borisov, współzałożyciel i CEO Payhawk, platformy pomagającej firmom przezwyciężyć te wyzwania.

Nabiera to szczególnego znaczenia, gdy mikroprzedsiębiorstwo zaczyna się rozwijać. Dochodzą kolejni pracownicy, aspekt finansowy działalności staje się coraz bardziej skomplikowany, a obsługa księgowa wchodzi na wyższy poziom. – W takiej sytuacji najważniejsze jest usprawnianie procesów i eliminowanie potrzeby ręcznego uzgadniania sald – albo ręcznego wydobywania danych. Po części pomagają tu innowacje takich firm jak Payhawk, choć pomoc może nadejść też z innej strony. Przykładowo, rządy mogą wspierać firmy w procesie eliminowania konieczności przechowywania papierowych faktur i dokumentów związanych z realizacją płatności – kontynuuje Hristo.

Payhawk radzi zatem, aby mieć na uwadze całość procesu płatności z perspektywy konsumentów, jak i przedsiębiorców, dzięki czemu będzie można planować szerzej pojęte procesy biznesowe MŚP.

Trend nr 3: Zintegrowane i wbudowane – nie tylko kompatybilne i skoordynowane

Zdumiewające jest to, jak bardzo małe firmy chwalą różnego rodzaju oprogramowanie, które wykorzystują na co dzień w swojej działalności. Od programów księgowych wykorzystujących technologię chmury, jak XERO, poprzez platformy całościowo obsługujące ściśle zdefiniowane segmenty biznesowe – jak Shopify dla sprzedawców internetowych, czy Lightspeed dla restauracji – aż po takie rozwiązania, jak Mindbody dla studiów jogi, Housecall Pro dla hydraulików, czy nawet Gingr dla specjalistów od pielęgnacji psów.

Dzięki zintegrowaniu lub wbudowaniu płatności w swoje rozwiązania, niezależni dostawcy oprogramowania (ang. independent software vendors, ISVs) kryjący się za tymi platformami stali się wpływowymi graczami w ekosystemie. To z kolei wymusza na każdym innym uczestniku rynku opracowanie własnych strategii dla poszczególnych segmentów i określenie własnej strategii działania wobec danego ISV lub dokonanie z nim integracji.

Znaczenie platform cyfrowych tworzonych przez ISV dobrze obrazuje wypowiedź Nicoli Payne, dyrektorki zarządzającej w Noisy Little Monkey, firmie specjalizującej się w marketingu przychodzącym. Opowiadając o cyfrowych narzędziach, z których korzysta w swojej firmie, zauważa, że: „XERO jest świetne, a szczególnie podobają mi się te wszystkie integracje, które oferuje w pakiecie – dzięki temu jako zespół ds. finansów pracujemy bardzo wydajnie”.

Trend nr 4: Omnichannel – czyli sprzedaż wielokanałowa już nie wystarcza

Przed nadejściem pandemii tradycyjne rozróżnienie między światem online i offline zaczynało się zacierać. Od czasu pandemii stało się anachronizmem.

Michael Hartwig, dyrektor ds. strategicznego rozwoju biznesu w niemieckiej firmie InterCard wyjaśnia, że klienci małych firm chcą mieć jak najwięcej opcji płatności od jednego dostawcy usług, działających najprościej jak to tylko możliwe.

  Nawet w Niemczech firmy wreszcie dostrzegły korzyść odejścia od gotówki na rzecz kart. Widzą, że sprzedaż dzięki temu wzrosła, a pandemia, do spółki z płatnościami zbliżeniowymi, pomogła przekonać ich o korzyściach płynących z tego rodzaju rozwiązań. Oczywiście kluczowe są doświadczenia w każdym możliwym kanale, w tym w tradycyjnym sklepie, sklepie online, z udziałem terminali wirtualnych, pay-by-link czy kodów QR. A dostrzegamy także apetyt na usługi, które jeszcze bardziej zwiększą sprzedaż, na przykład rozwiązania typu buy-now-pay-later (kup teraz, zapłać później, czyli płatności odroczone) – podkreśla ekspert.

Małe firmy chcą oferować opcje płatności, jakich domagają się ich klienci i dlatego opcje te powinny obejmować wszelkie istotne rozwiązania płatnicze, a dodatkowo lokalne systemy płatności obciążeniowych i  cyfrowych, nawet jeśli klienci są fizycznie obecni w miejscu sprzedaży – zgadza się Steve Delpy.

Dla dostawców usług płatniczych dla małych firm nadeszły ciekawe czasy. W Visa postrzegamy to jako proces zachodzący na poziomie ekosystemu jako całości, dlatego cieszymy się na wkład wnoszony przez wszystkich uczestników. Zachowania konsumentów ulegają ciągłym zmianom, więc małe firmy będą musiały się dostosowywać i wykorzystywać wszystkie dostępne rozwiązania cyfrowe

– dodaje Hemlata Narasimhan, Senior Vice President of Merchant Sales and Acquiring Europe w Visa.

Jeśli jesteście zainteresowani, jak rozwija się handel cyfrowy, koniecznie przeczytajcie artykuł o NFT, które umożliwiają zakup dóbr cyfrowych.

 

Artykuł pochodzi ze strony Visa Navigate

 

 

______________________________________________

[1] Unleashing the full potential of European SMEs, Komisja Europejska, https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/fs_20_426

[2] SME Digitalisation: Charting a course towards resilience and recovery, Vodafone, https://www.vodafone.com/news/viewpoint/sme-digitalisation

Tag: Mobile payments