Security

Jak bezpiecznie robić zakupy w sklepie internetowym?

Zakupy kartami Visa w internecie zapewniają bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, lecz warto także samemu zadbać o to, by nie paść ofiarą cyberprzestępców. Jak to zrobić?

Zakupy internetowe są proste i generalnie bardzo bezpieczne, dlatego nie warto się stresować, gdy się do nich zabieramy. Teraz stały się zresztą jeszcze łatwiejsze, dzięki Visa Mobile. Warto jednak zachować czujność i zwrócić baczniejszą uwagę w tych czterech sytuacjach.  

1. Zakupy w nieznanym sklepie internetowym

Sklep sklepowi nie równy – są zarówno takie, które znają wszyscy, jak i niszowe, na które można trafić przez przypadek, szukając atrakcyjnych cen czy bardzo nietypowych produktów. Gdy znajdziecie się na stronie jakiegoś sklepu po raz pierwszy lub traficie na stronę, która z jakiegoś powodu nie budzi waszego zaufania, warto przed zakupami przejrzeć ich regulamin. Szczególną uwagę należy zwrócić na sekcje dotyczące dostawy oraz reklamacji. Warto także przejrzeć komentarze dotyczące tego sklepu i jego oceny, które dość łatwo można znaleźć w internecie. Gdy już zdecydujecie się na zakupy warto także sprawdzić, czy w miejscach na stronie, gdzie podajecie swoje dane (dane karty czy dane adresowe) sklep zapewnia szyfrowanie połączenia – w adresie internetowym przed adresem sklepu powinno pojawić się „https://”, któremu towarzyszyć powinien znak kłódki.

2. Zakupy nowych, niestandardowych produktów

Zanim przystąpicie do zakupu warto przyjrzeć się opisowi produktu: z jakiego materiału jest wykonany, jakie posiada parametry, jaka jest jego wielkość, czy posiada zdjęcie, a jeżeli tak to jakie. Jeżeli jest niewyraźne możemy nie móc go właściwie ocenić. Pomocne będą także komentarze i oceny innych użytkowników, zajrzenie na stronę producenta oraz przeczytanie jednej z licznych obecnie internetowych recenzji. Szczególną uwagę powinniście zwrócić na sytuacje, gdy cena produktu jest znacząco niższa niż w innych sklepach. Nie musi być to oczywiście zły znak – może trafiliśmy właśnie na produkt ze sklepowej wystawy, który nadal jest pełnowartościowy lub taki z uszkodzonym pudełkiem, sprzedawany w promocyjnej cenie.

Pamiętajmy, że gdy kupujemy płacąc kartą możemy w niektórych sytuacjach skorzystać z procedury chargeback, dzięki której wasz bank może próbować odzyskać od sprzedawcy pieniądze za wadliwe albo niedostarczone zakupy opłacone kartą Visa. Chargeback nie daje gwarancji odzyskania środków, ale warto mieć świadomość, że taka możliwość istnieje. Zasady działania kart Visa zobowiązują bank i sprzedawcę do rzetelnego rozpatrzenia takiej reklamacji.

3. Wiadomości, które dostajemy w czasie zakupów i klikanie w linki

W czasie zakupów i dostaw możecie otrzymywać różne wiadomości – potwierdzenie dokonania transakcji, informacje od kuriera czy prośbę o potwierdzenie transakcji. W takich wiadomościach mogą znajdować się linki. Przed kliknięciem w nie warto przyjrzeć się wiadomości i ocenić czy na pewno wiadomość przyszła z adresu, z którego powinna. Czy kupowaliśmy w sklepie zielonewarzywko.pl (nie ma takiej strony, to tylko przykład), a mail z prośbą o płatność przyszedł do nas z adresu ziel0newarzywko.pl, w którym literkę „o” zastąpiła podobna do niej cyfra „0”? A może otrzymaliśmy SMS od firmy kurierskiej, że nasza paczka wymaga dopłaty wysokości 3 zł i musimy zapłacić klikając w podany link? Takie i podobne sytuacje mogą być próbą oszustwa, więc warto na nie uważać, szczególnie jeżeli wymagają od nas reakcji w krótkim czasie lub wywołują silne emocje, związane np.: z możliwością dużej straty.

4.  Płacenie za zakupy w sklepie internetowym

Moment, w którym płacimy za zakupy jest ważny – w końcu w tym momencie wasze pieniądze opuszczają nasze konto i rozpoczynają swoją drogę na konto sprzedawcy. Jeżeli do płacenia w sklepie internetowym wykorzystujemy kartę, transakcje są zabezpieczone przez kilka warstw zabezpieczeń. Ochrona zaczyna się, zanim jeszcze zaczniecie płacić. Dane waszej karty Visa zabezpieczone są m.in. za pomocą specjalnego cyfrowego „tokenu” – zapewniają one odczytanie danych wyłącznie przez upoważnione podmioty. Kolejną warstwą jest wsparcie technologiczne, które Visa zapewnia bankom. Dzięki niemu mogą one ocenić, czy karty, którymi się posługujecie, należą do was. Robimy to, zarówno sprawdzając „w tle”, bez potrzeby waszych dodatkowych działań, jak i prosząc o potwierdzenie poprzez aplikację mobilnę , unikatowy kod czy odcisk palca. Więcej na ten temat przeczytacie w tekście Dlaczego płatności Visa są tak bezpieczne?

 

 

 

 

***

Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Tag: Fraud