Czy po Nowym Roku zmieniło się to jak płacisz w sieci? To może być SCA
SCA, czyli silne uwierzytelnienie klienta, to element szerszych europejskich regulacji znanych jako PSD2. Zaczęło ono obowiązywać od Nowego Roku, zmieniając to jak płacimy w sklepach internetowych.
Jeżeli Nowy Rok przyniósł jakieś trudności w sposobie płacenia w internecie, to może być właśnie SCA, czyli silne uwierzytelnianie klienta. Zmiany, które zostały wprowadzone, wymagają od banków dodatkowego potwierdzenia, czy osoba, która dokonuje płatności faktycznie jest użytkownikiem karty (a nie, na przykład, oszustem). Celem jest dalsze ograniczanie internetowych oszustw i sprawienie, by kupujący w sklepach cyfrowych czuli się tam jeszcze pewniej. Silne uwierzytelnianie może jednak wymagać dodatkowych kroków w czasie płatności, a płatności, które nie spełniają nowych wymogów, mogą być odrzucane przez banki.
SCA – co należy teraz zrobić?
Pierwszą rzeczą, jaką warto zrobić to szybka aktualizacja danych kontaktowych w banku. Przy okazji warto sprawdzić, w jaki sposób twój wydawca sprawdza tożsamość swoich klientów – czy wykorzystuje do tego PIN, wysyła SMS z kodem na podany numer do kontaktu, a może służy do tego aplikacja mobilna? Jeżeli to ostatnie – warto pobrać jej aktualną wersję, która może pozwolić na akceptację transakcji przy pomocy np.: odcisku palca.
Jeżeli mimo to masz trudności w czasie kupowania w sklepie internetowym, może się okazać, że sklep nie spełnia wymagań SCA. To już jest jednak zadanie dla prowadzącego sklep, który powinien się możliwie szybko skontaktować ze swoim agentem rozliczeniowym, by rozwiązać problem.
O SCA pisaliśmy już na blogu kilkakrotnie. Więcej informacji dla osób korzystających z kart Visa znajdziecie we wpisie „Zakupy w sklepie internetowym? Wkrótce może zmienić się to, jak płacisz”. Natomiast jeżeli masz firmę prowadzącą sklep internetowy, zajrzyj do artykułu „Masz sklep internetowy? Twoi klienci wkrótce mogą przestać w nim płacić”