Zakupy w mediach społecznościowych - 5 porad jak robić to z głową
Platformy społecznościowe zmieniają się, sprawiając, że robienie zakupów online jest na nich jeszcze prostsze. Jednak nawet jeżeli do zakupu zachęca nasz ulubiony influencer, warto robić to z głową
Sklepy, także te działające w mediach społecznościowych, mogą kusić promocjami i ofertami, często korzystając z pomocy influencerów. Bez względu na to, czy to oni skierują twoją uwagę na dany produkt, czy też przeglądając media społecznościowe, natrafisz na inny rodzaj reklamy – decyzję o zakupie możesz podjąć w mgnieniu oka i równie szybko przejść przez cały proces zakupu. Często, by kupić towar czy usługę wystarczy w niego po prostu kliknąć lub przesunąć palcem w bok, co, nie ukrywajmy, działa najlepiej na smartfonach.
Zakupy w mediach społecznościowych są proste, lecz nie dajmy się tej prostocie ponieść
Choć szybkość i prostota są kuszące, to nie raz i nie dwa może się okazać, że w ten sposób zdecydujemy się na zakup produktu, który nie jest nam potrzebny lub który możemy kupić w innym miejscu taniej. Dlatego przygotowaliśmy 5 porad, które pomogą Ci w zakupach w mediach społecznościowych.
- Nim kupisz, sprawdź inne możliwości. To jak szybko przebiegają takie zakupy może sprawić, że poczujesz konieczność nagłego działania. To uczucie mogą spotęgować chociażby specjalne oferty czy kody promocyjne. Mimo wszystko – nim kupisz produkt, przejrzyj ofertę sklepów internetowych i porównaj cenę w innych miejscach.
- Naciśnij pauzę. Badania, które przeprowadzono w Wielkiej Brytanii pokazują, że co druga ankietowana osoba robiąca zakupy w mediach społecznościowych, nie była zadowolona z tego, na co się zdecydowała[1]. Dlatego, by uniknąć rozczarowania warto zatrzymać się na chwilę i wyjść z aplikacji na kilka minut. Pozwoli to na podjęcie bardziej przemyślanej decyzji.
- Poznaj influencera. Firmy współpracują w celach reklamowych z influencerami – osobami, które w mediach społecznościowych obserwuje bardzo dużo osób. Jeżeli zobaczysz, że taka osoba – znana aktorka, piosenkarz czy gracz komputerowy – zachwala jakiś produkt, warto przeczytać cały post, w poszukiwaniu informacji czy przypadkiem nie jest to reklama. Informacja może pojawić się w treści wpisu lub w użytych hashtagach, na przykład, angielskich: #ad, #sponsorship lub też #paid. Jeżeli tak – potraktuj ten wpis, jak każdą inną reklamę. Nie zaszkodzi przejrzeć także komentarze pod wpisem, gdyż możesz znaleźć tam rekomendacje i recenzje tego produktu.
- Uważaj na oszustów. Także w tym przypadku możesz na nich trafić. Dlatego nawet jeżeli kupujesz na platformie społecznościowej, do której masz zaufanie, warto dowiedzieć się więcej o influencerze, który poleca produkt, a także samym producencie. Jeżeli gdzieś podajesz swoje dane pamiętaj także, by strona, z której korzystasz była szyfrowana, czyli posiadała adres zaczynający się na “https://”.
- Płać swoją kartą Visa. Nie ma znaczenia, gdzie kupujesz, ważne by płacąc czuć się pewnie i bezpiecznie. Nasze zasady sprawiają, że nie bierzesz odpowiedzialności za nieautoryzowane czy oszukańcze transakcje dokonane twoją kartą. Możesz także skorzystać z chargeback, który umożliwia odzyskanie pieniędzy od nierzetelnego sprzedawcy za pośrednictwem twojego banku – wydawcy karty. Warto pamiętać, że taka ochrona dotyczy jedynie płatności zrealizowanych za pomocą karty - zarówno kredytowej, jak i płatniczej. Więcej przeczytaj na stronie Visa.pl.
Jeżeli chcesz poczytać więcej o tym jak robić zakupy w internecie i nie przepłacić, polecamy lekturę artykułu Black Friday i CyberMonday przed nami. Cztery rady jak nie dać się "złowić". Warto także zajrzeć do tekstu Siedem zasad cyberbezpieczeństwa dla każdego.
_______________________________________________
[1] Badanie na zlecenie Visa, przeprowadzone przez Opinium na reprezentatywnej grupie dwóch tysięcy mieszkańców Wielkiej Brytanii w dniach 18-22 września 2020 roku. Więcej na “How to Swipe Up Shop Smart: 5 tips from TV Psychologist, Emma Kenny”