Research + Insights

Jak zmienił się e-commerce w czasie lockdownu (nie tylko w Polsce)?

Czy zamrożenie gospodarki zmieniło sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy? Dane z Polski i innych krajów Europy pokazują, jakie zmiany przyniósł lockdown.

Grafika ilustracyjna - płatność tabletem w ecommerce

W kwietniu 2020 r. o 20% wzrosła liczba transakcji w e-handlu z wykorzystaniem kart Visa wydanych w Polsce w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Z możliwości, jakie niesie e-commerce wielu spośród nas skorzystało po raz pierwszy. 5% posiadaczy kart Visa w naszym kraju zapłaciło nimi po raz pierwszy w internecie właśnie w kwietniu, gdy Polską gospodarkę objęły najbardziej restrykcyjne obostrzenia. Te kilka procent w wartościach bezwzględnych oznacza znaczący przyrost osób płacących za produkty i usługi w e-commerce w ten właśnie sposób.

Jak te dane prezentują się na tle Europy? W innych krajach naszego regionu – na Węgrzech i w Czechach wzrost liczby transakcji e-commerce kartami Visa wzrósł o prawie 50%, w porównaniu z kwietniem 2019 roku. Na Słowacji z kolei o ponad 30%.

Zmiany zachodzą w wielu krajach Europy bez względu na stopień restrykcyjności kwarantanny

Konsumenci w innych krajach Europy także zmienili swoje zachowania. Nawet jeżeli rządy w krajach, w których mieszkamy, w różny sposób podeszły do obostrzeń, dla wielu z nas robienie zakupów w internecie stało się koniecznością. Przykładami dwóch zupełnie różnych sposobów działania były Włochy, gdzie restrykcje były bardzo ścisłe oraz Szwecja, która poszła drogą ograniczonego „zamknięcia”. Choć drogi tych krajów były różne, w obu wzrosła liczba konsumentów korzystających z dobrodziejstw e-commerce. Jak pokazują dane dotyczące płatności kartami Visa w Szwecji 9-krotnie wzrosła liczba konsumentów, którzy robili zakupy spożywcze w internecie przynajmniej 5 razy w tygodniu. Z kolei we Włoszech podwoiła się liczba konsumentów robiących zakupy online co najmniej raz w tygodniu. Dane pochodzące z tego samego źródła pokazują, że w Wielkiej Brytanii podwoiła się liczba robiących zakupy przynajmniej trzy razy w tygodniu.

Poszerzył się także zakres produktów kupowanych w internecie. Dane Visa pokazują, że znacząco wzrosła skala zakupów produktów związanych z wyposażeniem wnętrz. We wspomnianej już Szwecji obserwowaliśmy podwojenie, a we Włoszech pomiędzy ostatnim tygodniem lutego a pierwszym tygodniem maja, gdy rząd zaczął znosić obostrzenia - potrojenie wartości zakupów wyposażenia do ogrodów. Ciekawą zmianę można było zaobserwować w Wielkiej Brytanii, gdzie potroiła się skala zakupów… sprzętu rowerowego.

Więcej interesujących danych na temat zakupów w czasie kryzysu wywołanego pandemią COVID-19 można znaleźć w tekście: „Spending in a crisis: What European payments can tell us about the nature of the recovery” opublikowanym na Visa Navigate.

Biznes przenosi się do internetu, biznesowe wyzwania wraz z nim

Więcej handlu w internecie to także więcej wyzwań, choćby tych związanych z bezpieczeństwem. Jak już pisaliśmy w tekście „Jak ochronić się przed oszustwami w e-commerce. 5 porad dla firm” większe niż standardowe obciążenie sklepów internetowych pracą zachęca cyberprzestępców do działania. Porady te dotyczą chociażby radzenia sobie z obsługą dostaw bezkontaktowych czy konieczności weryfikacji adresu dostawy. Sklepy internetowe, nawet te najmniejsze, mogą liczyć na dużo dalej idące wsparcie ze strony Visa w radzeniu sobie z tymi internetowymi oszustwami, które dotyczą płatności.

Wykorzystując sieci neuronowe, uczenie maszynowe i zaawansowane algorytmy Visa sprawdza każdą transakcję pod kątem potencjalnego oszustwa. W ten sposób, nawet pomimo wzrostu liczby transakcji online, możliwe było utrzymanie bardzo niskiego poziomu transakcji oszukańczych (na poziomie 1 promila). Co więcej, w miesiącach, gdy lockdown w Europie był najbardziej restrykcyjny o ¼ spadła liczba transakcji oszukańczych.

Mały biznes wymaga wsparcia

Wyzwaniem jest zapewnienie szerszego wsparcia dla sektora małych przedsiębiorstw, który bardzo ucierpiał w czasie pandemii. To filar wielu gospodarek, a jego praca przekłada się na dobrobyt na całym świecie. Wystarczy powiedzieć, że mikro- i małe przedsiębiorstwa, zgodnie z danymi Organizacji Narodów Zjednoczonych stanowią ponad 90% wszystkich firm na świecie, odpowiadających za 50% do 60% globalnego zatrudnienia. Pod koniec czerwca ogłosiliśmy ogólnoświatową inicjatywę, w ramach której Visa pomoże 50 milionom małym firm zaadaptować się i wznowić działalność w nowej rzeczywistości oraz zachęci klientów do wspierania lokalnych przedsiębiorców i społeczności. W Europie działania obejmą ponad 8 milionów małych firm.

W ten sposób zachęcamy i motywujemy konsumentów do kupowania lokalnych produktów i stale przypominamy, że ważne jest to, gdzie kupujesz. Ponadto, w ciągu 5 lat Visa Foundation przekaże 200 milionów dolarów na długofalowe wsparcie małych firm i mikroprzedsiębiorstw w walce ze skutkami gospodarczymi COVID-19 na całym świecie, ze szczególnym uwzględnieniem wspierania roli kobiet w gospodarce.

 

 

Wszystkie dane, które pojawiają się w tym artykule odnoszą się do transakcji procesowanych w systemach Visa.

Opisy przypadków, porównania, statystyki analizy oraz rekomendacje odnoszą się do stanu obecnego. Ich publikacja ma cel informacyjny i nie należy się na nich opierać w zakresie doradztwa operacyjnego, marketingowego, prawnego, technicznego, podatkowego, finansowego lub jakiekolwiek innego. Visa Inc. nie gwarantuje kompletności ani dokładności informacji zawartych w tym dokumencie. Nie przyjmuje także żadnej odpowiedzialności, która może wynikać z polegania na takich informacjach. Informacje zawarte w niniejszym dokumencie nie stanowią porady inwestycyjnej ani prawnej, a czytelników zachęca się do zasięgnięcia porady kompetentnego specjalisty, jeżeli jest wymagana.

Tag: Visa Research