Global Matters

Jak możemy odbudować globalną gospodarkę, wspierając lokalne społeczności

Visa wspiera ożywienie gospodarcze, pomagając milionom małych przedsiębiorstw na całym świecie

By Charlotte Hogg, CEO Europe, Visa

Grafika ilustracyjna - zakupy zbliżeniowe smartfonem

Pandemia koronawirusa jest wyzwaniem dla społeczeństw na całym świecie – wiele osób i firm przeżywa teraz ciężkie chwile. Visa podejmuje działania, by wspierać, informować i chronić tych, którzy znaleźli się w trudnej sytuacji i próbują dostosować się do nowej rzeczywistości.

W łagodzeniu skutków kryzysu ważną rolę odgrywają płatności cyfrowe. Zakupy w internecie i dokonywanie płatności zbliżeniowych w sklepach stacjonarnych to już nie tylko ułatwienie dla konsumentów, lecz po prostu konieczność

Wierzę, że w czasie, gdy w Europie luzowane są obostrzenia i restrykcje, wspólnie z naszymi partnerami z branży płatności będziemy nadal wprowadzać pozytywne zmiany. Skupiamy się na działaniach o dużej skali i włączających wiele podmiotów, dążąc do ożywienia globalnej gospodarki. Niezmiernie istotne jest by nikogo nie wykluczać. Naszym celem jest wsparcie małych firm w dostosowaniu się do nagłych zmian zachowań wśród konsumentów. Małe przedsiębiorstwa to filar lokalnych gospodarek i kluczowy elementem systemu – bez nich ożywienie gospodarcze nie będzie możliwe.

Ułatwienia dla klientów w zakresie płatności cyfrowych

Płatności cyfrowe w dużej mierze umożliwiły wprowadzenie dystansowania społecznego, które stało się częścią naszego życia. W ciągu ostatnich miesięcy Visa wspólnie z całym ekosystemem płatniczym przyczyniła się do podniesienia limitu transakcji zbliżeniowych w 24 krajach europejskich. Dzięki temu rozwiązaniu konsumenci mogą robić większe zakupy bez konieczności wprowadzania PIN-u. Umożliwia im to dokonywanie szybkich, wygodnych oraz bezpiecznych płatności zbliżeniowych, nie tylko w sklepach, ale też w różnych środkach transportu. Ta forma płatności to obecnie preferowany wśród Europejczyków sposób płacenia. Ponad 70% transakcji Visa jest dokonywanych z użyciem karty lub urządzenia mobilnego z funkcją płatności, np. smartfona [1].

Wiele sklepów stacjonarnych pozostaje zamkniętych, niezwykle istotne jest więc, aby branża płatnicza umożliwiła konsumentom bezpieczne i wygodne zakupy w internecie. Z naszych danych wynika, że w czternastu europejskich krajach, w okresie od kwietnia 2019 do kwietnia 2020 wzrost transakcji online wyniósł 25%[2]. Właśnie teraz wiele osób po raz pierwszy zdecydowało się na zakupy przez internet. Na przykład w Irlandii i w Belgii prawie 40% posiadaczy kart Visa, którzy zazwyczaj nie kupowali w internecie, po wybuchu pandemii zmieniło swoje przyzwyczajenia i zaczęło kupować w sieci3.

Chociaż coraz więcej konsumentów korzysta z płatności cyfrowych, mamy świadomość, że nadal jest wiele do zrobienia, aby korzyści z cyfryzacji stały się powszechnie dostępne. Wielu naszych partnerów uruchamia innowacyjne programy, takie jak NatWest’s companion card, które ułatwiają dostęp do płatności cyfrowych osobom wymagającym dodatkowego wsparcia. Poszechna dostępność gospodarki cyfrowej zależy od tego, by wszyscy posiadali umiejętności i narzędzia, by móc w niej uczestniczyć.  Naszym celem jest, aby proces cyfryzacji przebiegał możliwie bezproblemowo i był dostępny dla każdego.

Wsparcie małych firm w odbudowie biznesu

Zdajemy sobie sprawę, że to trudny czas dla małych przedsiębiorstw, które do tej pory operowały tylko gotówką i ich los zależał od klientów przychodzących do sklepu stacjonarnego. Wiele z nich ma problem z przystosowaniem się do wymogów cyfrowego świata. Według analiz Visa, ponad połowa małych firm nie jest przygotowana do przyjmowania płatności online4.

Jedną z wielu zalet płatności cyfrowych jest możliwość rozszerzenia działalności, firmpoza sklep stacjonarny. Mamy wspaniałe przykłady społeczności, w których niezależne firmy wspólnie opracowały nowe rozwiązania zachęcające do robienia zakupów w lokalnych sklepach. Na przykład Treorchy –  zwycięzca ubiegłorocznego konkursu Great British High Street, który wspierała Visa. Innowacyjne i oparte na technologii sposoby łączenia przedsiębiorców z klientami nigdy wcześniej nie miały tak ogromnego znaczenia dla ożywienia gospodarki.

Visa od dłuższego czasu wspiera małe firmy i mikroprzedsiębiorstwa na całym świecie. Angażuje do współpracy swoich większych i mniejszych partnerów.  Wspólnie pomagamy milionom małych firm przejść cyfrową transformację i odbudować swój biznes. Razem możemy dostarczać drobnym przedsiębiorcom narzędzia, środki finansowe i wsparcie eksperckie, które pozwolą im przystosować się do zmian oraz osiągać sukcesy w przyszłości. Pracujemy też nad tym, by wykorzystać siłę platform stworzonych dla lokalnych społeczności – takich jak Nebanan.de i ShopAppy. Mamy świadomość, że pierwszy etap odbudowy gospodarki będzie miał charakter zarówno cyfrowy, jak i lokalny.

Ciągle pracujemy nad bezpieczeństwem i niezawodnością rozwiązań dla handlu elektronicznego

Ochrona użytkowników naszej sieci zawsze była i jest dla nas priorytetem, a w tym burzliwym okresie jest ona szczególnie ważna. Nie znamy jeszcze w pełni wpływu zamrożenia europejskiej gospodarki na skalę oszustw w sieci. Jednak istnieją już przesłanki wskazujące na to, że stosowane przez Visa zabezpieczenia przed transakcjami oszukańczymi oraz wysiłki całej branży pozwoliły utrzymać liczbę oszustw związanych z płatnościami zbliżeniowymi i transakcjami online na niskim poziomie. Dlatego dalej musimy wspólnie działać na rzecz cyfryzacji płatności w Europie, dając klientom i sprzedawcom pewność, że mogą bezpiecznie sprzedawać i kupować online.

Wykorzystanie danych do odbudowy gospodarki

Każdego dnia Visa przetwarza 500 milionów transakcji. Ten ogrom danych pozwala nam zrozumieć strukturę geograficzną handlu oraz sposób zachowania konsumentów w różnych regionach świata. To pozwala przewidzieć, jak może przebiegać proces odmrażania gospodarki, które sektory odbudowują się szybciej i jak struktura wydatków jest skorelowana ze znoszeniem poszczególnych obostrzeń. Chętnie dzielimy się tymi danymi z naszymi klientami, partnerami biznesowymi oraz rządami w nadziei, że pomogą one w wytyczaniu drogi do trwałej i powszechnej odbudowy gospodarki.

Wierzę, że zdolność Visa do zapewnienia bezpiecznego i płynnego przepływu środków finansowych pomiędzy konsumentami, firmami, instytucjami finansowymi i rządami będzie kluczowym elementem odbudowy europejskich gospodarek. Dlatego nieustannie pracujemy razem z naszymi klientami, partnerami i całym ekosystemem płatniczym, by pozytywnie wpływać na rozwój społeczności lokalnych w całej Europie.

[1], [2], [3] Dane VisaNet, kwiecień 2020
[4] Visa SME acceptance survey, październik 2019

Tag: Social Impact