Polskie małe i średnie firmy liczą na wsparcie banków w rozwoju

17/02/2025

Press Release Image

Warszawa, 17 lutego 2025 r. – Najnowsze badanie Visa Consulting & Analytics (VCA) pokazuje, że najważniejszymi czynnikami decydującymi o wyborze konta firmowego są: dostęp do szybkich przelewów krajowych i zagranicznych, dostęp do konta bankowego i pieniędzy z każdego zakątka świata, dostęp do cyfrowych podpisów i dokumentów oraz cyfrowy kontakt z instytucjami publicznymi[1].Życie przedsiębiorców ułatwiłyby także szybkie i łatwe pożyczki, możliwość korzystania z odroczonych płatności oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych.

Jak pokazuje badanie zrealizowane na grupie ponad 300 małych i średnich firm działających w Polsce, rodzimi przedsiębiorcy są świadomi dynamicznych zmian w świecie i są na nie otwarci. Zdają sobie sprawę z tego, jak ważne jest posiadanie odpowiedniego partnera w rozwoju biznesu. 8 na 10 ankietowanych osób zarządzających małymi i średnimi firmami uważa, że bank może ułatwiać im życie, szczególnie w zakresie nowych technologii, czyli możliwości korzystania z aplikacji mobilnej (43%) oraz dostępu online do wszystkiego, czego potrzebują (28%)[2].

Visa Consulting & Analytics wspiera banki i ich klientów – małe i średnie firmy – w cyfryzacji

Badanie pokazuje, że transformacja cyfrowa jest koniecznością i może przynieść korzyści firmom i gospodarkom. Z danych Visa wynika, że 67% małych i średnich przedsiębiorstw w Europie korzysta obecnie z rozwiązań cyfrowych. Gdyby wyeliminować tę lukę 33%, łączne przychody polskich przedsiębiorstw wzrosłyby realnie o 25,7 mld rocznie[3]. Cyfryzacja płatności i bankowości firmowej może być dobrym wstępem do tych zmian.

- Zespół Visa Consulting & Analytics na co dzień wspiera banki, instytucje finansowe oraz dostawców usług w tworzeniu rozwiązań odpowiadających na potrzeby ich klientów, także małych i średnich firm z różnych sektorów. Bez danych, takich jak te zebrane podczas badania, nie mielibyśmy pełnej wiedzy o ich potrzebach. W wyborze banku i pierwszego konta do prowadzenia biznesu, dla aż 74% klientów MŚP kluczową rolę odgrywa wygoda i posiadanie konta prywatnego w danym banku[4]. Ważna jest również atrakcyjna oferta finansowa, wizerunek banku, prosty proces otwierania konta oraz dostosowanie do potrzeb przedsiębiorcy. Inaczej jest przy wyborze drugiego i kolejnego konta – tu wybór determinują dopasowane do potrzeb funkcjonalności aplikacji mobilnej oraz bankowości internetowej – mówi Wojciech Werochowski, dyrektor Visa Consulting & Analytics w Polsce.

Większość MŚP (71%) nie planuje zmienić banku, gdy są zadowoleni z oferty oraz gdy mają konto prywatne i firmowe w tym samym banku, co jest dla nich wygodne[5]. Decyzja o potencjalnej zmianie najczęściej jest wynikiem braku oddziału w okolicy lub dużego rozczarowania z powodu m.in. wprowadzenia opłat, których wcześniej bank nie pobierał, czy nieprzyznania kredytu[6]. Okazuje się, że właśnie pozytywna decyzja o kredycie w innym banku może być czynnikiem decydującym o zmianie.

Rola kart biznesowych w rozwoju MŚP

Uproszenie prowadzenia biznesu jest możliwe także dzięki kartom biznesowym. Z badania VCA wynika, że 75% polskich przedsiębiorców prowadzących małe i średnie firmy deklaruje, że posiada co najmniej jedną kartę[7]. Używają jej kilka razy w tygodniu, najczęściej do płacenia za wydatki firmowe, takie jak paliwo (60%), a także w mniejszym stopniu za parkingi, bilety autobusowe, na pociąg i samolot oraz za pobyt w hotelu[8].

Zdaniem ekspertów z zespołu Visa Consulting & Analytics pełne korzystanie z możliwości, jakie niosą karty biznesowe, może przynieść przedsiębiorcom liczne korzyści i usprawnić zarządzanie firmą. Pozwalają bowiem zautomatyzować pewne procesy administracyjne, uelastycznić warunki płatności i skonsolidować wydatki biznesowe, a także polepszyć rating kredytowy firmy dzięki konsekwentnemu korzystaniu i terminowym płatnościom, chroniąc przy tym przed oszustwami, szczególnie w przypadku płatności online. Dla firm „jutra” ważniejszy niż do tej pory będzie dostęp do infrastruktury i usług, które wesprą ich zróżnicowane i dynamicznie zmieniające się potrzeby – obsługę wielu walut, metod płatności i platform oraz dostęp do dodatkowych możliwości, takich jak analityka, programy lojalnościowe czy rozwiązania zapobiegające oszustwom.

***

Informacje o Visa

Visa (NYSE: V) jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. Umożliwia transakcje płatnicze między konsumentami, sprzedawcami, instytucjami finansowymi i instytucjami rządowymi w ponad 200 krajach i terytoriach. Naszą misją jest połączenie całego świata za pośrednictwem najnowocześniejszej, wygodnej, niezawodnej i bezpiecznej sieci płatniczej, wspierając tym samym rozwój ludzi, firm i całej gospodarki. Wierzymy, że gospodarki, które uwzględniają wszystkich na całym świecie, pomagają wzrastać każdemu. Uważamy, że zapewnienie dostępu do nich jest fundamentem przyszłości przepływu pieniędzy. Więcej informacji można znaleźć na Visa.pl.

Poglądy, opinie i/lub estymacje, w zależności od przypadku („poglądy”), wyrażone w niniejszym dokumencie są opiniami zespołu Visa Consulting and Analytics i niekoniecznie odzwierciedlają stanowisko kierownictwa wykonawczego Visa ani innych pracowników i podmiotów powiązanych z Visa. Niniejsza treść ma charakter wyłącznie informacyjny i nie powinna być traktowana jako podstawa do podejmowania decyzji operacyjnych, marketingowych, prawnych, technicznych, podatkowych, finansowych ani żadnych innych. Nie odzwierciedla ona również w żaden sposób rzeczywistych ani prognozowanych wyników operacyjnych lub finansowych Visa. Visa nie udziela żadnych gwarancji ani zapewnień co do kompletności lub dokładności zawartych tu poglądów i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za skutki wynikające z polegania na tych poglądach. Poglądy te często opierają się na bieżących warunkach rynkowych i mogą ulec zmianie bez uprzedniego powiadomienia.


[1] Dane z raportu Visa Consulting & Analytics (VCA) „Potrzeby w zakresie bankowości małych i średnich przedsiębiorstw, grudzień 2024”, który został przygotowany na podstawie kilku różnych badań na zlecenie VCA. Badanie zostało przeprowadzone przez Minds & Roses i wzięli w nim udział przedstawiciele 15 polskich małych i średnich firm. Badanie zostało zrealizowane w Polsce w dniach 24 listopada – 13 grudnia 2023 roku, metodą pogłębionych wywiadów internetowych.

[2] Dane z raportu Visa Consulting & Analytics (VCA) „Potrzeby w zakresie bankowości małych i średnich przedsiębiorstw, grudzień 2024”, który został przygotowany na podstawie kilku różnych badań na zlecenie VCA. Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research i wzięli w nim udział przedstawiciele 316 polskich małych i średnich firm. Badanie zostało zrealizowane w Polsce w dniach 18 września – 5 października 2023 roku, w oparciu o ankietę internetową.

[3] Obliczono, biorąc szacowany wzrost dla Polski wynoszący 3% (odpowiednie dane dostępne tutaj str. 2) z szacowanej łącznej wartości 200 mld euro i przeliczając wynik na złotówki po kursie 1 euro = 4,23 zł.

[4] Dane z raportu Visa Consulting & Analytics (VCA) „Potrzeby w zakresie bankowości małych i średnich przedsiębiorstw, grudzień 2024”, który został przygotowany na podstawie kilku różnych badań na zlecenie VCA. Badanie zostało przeprowadzone przez Minds & Roses i wzięli w nim udział przedstawiciele 205 polskich mikro i małych firm. Badanie zostało zrealizowane w Polsce na przełomie kwietnia i maja 2024 roku, w oparciu o ankietę internetową.

[5] Dane z raportu Visa Consulting & Analytics (VCA) „Potrzeby w zakresie bankowości małych i średnich przedsiębiorstw, grudzień 2024”, który został przygotowany na podstawie kilku różnych badań na zlecenie VCA. Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research i wzięli w nim udział przedstawiciele 316 polskich małych i średnich firm. Badanie zostało zrealizowane w Polsce w dniach 18 września – 5 października 2023 roku, w oparciu o ankietę internetową.

[6] Ibidiem.

[7] Ibidiem.

[8] Ibidiem.